هوشمند اسپرت

اخبار اطلاعات دنیای ورزش

هوشمند اسپرت

اخبار اطلاعات دنیای ورزش

چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟

چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟

چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟ در طول دورهٔ کووید ۱۹ فعال باشید.
در حال حاضر ویروس کرونا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را آلوده کرده است. از طرفی ترس از این ویروس سبب شده بسیاری از افراد در خانه مانده و خود را قرنطینه کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟ آیا ورزش در این دوران خطرناک است؟

چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟

فعالیت فیزیکی چیست؟
فعالیت فیزیکی شامل همهٔ انواع فعالیت‌های تفریحی،مشارکت‌های ورزشی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین فعالیت‌هایی که در محل کار، خانه و باغ انجام می‌دهید است.

فعالیت فیزیکی فقط شامل ورزش و تمرینات ورزشی نیست، بلکه بازی کردن، رقصیدن، باغبانی و حتی تمیز کردن خانه و حمل خریدهای سنگین نیز همه قسمتی از فعالیت‌های بدنی هستند.

در طول مدت همه‌گیری کووید ۱۹ که بسیاری از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای افراد در هر سن و توانایی بدنی‌ای بسیار مهم‌تر از قبل است که تا آنجا که می‌توانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام ۳ تا ۵ دقیقه فعالیت بدنی مثل راه رفتن یا حرکات کششی بعد از نشستن طولانی‌مدت به شما در کاهش فشار ماهیچه‌ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می‌کند.

فعالیت بدنی مرتب همچنین می‌تواند به شما روزی ایده‌آل را هدیه کرده و راهی برای ارتباط با خانواده و دوستان باشد.

چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟

چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟

  ادامه مطلب ...

نقش ورزش در تندرستی

نقش ورزش در تندرستی

نقش ورزش در تندرستی و سلامت خانواده و جامعه ،ورزش عبارت است از فعالیتی نهادینه که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید با استفاده از مهارت های جسمانی پیچیده بوسیله شرکت کنندگانی که توسط عوامل درونی و بیرونی تحریک می شوند. این تعریف با فعالیت های ورزشی سازمان یافته ارتباط پیدا می کند.

از نظر سازمان بهداشت جهانی؛ تندرستی صرفاً نداشتن بیماری و ضعف نیست، بلکه منظور از آن سلامتی کامل جسمی، ذهنی، اجتماعی و روحی است. در حقیقت دو هدف عمده تندرستی، به تأخیر انداختن مرگ و بیماری است. ورزش بر قوای جسمی و قوای روانی اثر گذار است.

نقش ورزش در تندرستی
اغلب مطالعات اجتماعی شدن در ورزش، حول دو مسأله متمرکز بوده است: اجتماعی شدن در ورزش و اجتماعی شدن از طریق ورزش. در اولی فرد در نقش ورزشی مانند «ورزشکار» اجتماعی می شود و در دومی به یادگیری نگرش ها، ارزش ها، مهارت ها و گرایش هایی کلی؛ مانند جوانمردی، انضباط و ... اشاره دارد. اجتماعی شدن از طریق ورزش عبارت است از تأثیر ورزش بر باورها، نگرش ها و … .

شخصیت اجتماعی بیان کننده رشد صحیح و طبیعی روانی افراد است. لذا افراد ورزشکار را از فردگرایی و خود محوری خارج کرده و رشد روحیات طبیعی را در فرد بهبود می بخشد که در نتیجۀ شکوفا شدن این استعداد، فرد با سایر افراد اجتماع آسانتر ارتباط برقرار کرده و در کنار آنها زندگی می نماید. دیدگاهی اعتقاد دارد که ورزش به عنوان واسطه و عامل ارتباط بین فرد با خودش یا دیگران است. این شناخت چند جنبه ای می تواند در سازگاری های اجتماعی و شخصیت دخیل باشد. تغییرات ناشی از ورزش در شخصیت، به تدریج و به آهستگی و پس از سال ها روی می دهد.

شرکت در برنامه های ورزشی شرایطی را بوجود می آورد تا شخصیت و ماهیت افراد بروز نماید، لذا رفتار و اعمال ناشایسته جایگزین خصایص انسانی و رعایت قوانین می گردد. بدین گونه هر فردی می تواند از احترام لازم در بین دسته و جامعه خود برخوردار گردد. این ارتباط مطلوب به مرور شکل گرفته و به صورت اخلاق در آمده و به قلمروهای خارج نیز انتقال می یابد.

به عقیدۀ محققین، ورزش باعث شادی و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس می گردد، زیرا افراد افسرده یا اعتماد به نفس ندارند یا میزان آن در آنان بسیار پایین است. ورزش احساس رضایت باطنی شخص را بالا برده و فرد حس می کند که به موقعیت هایی دست یافته است. ورزش در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی تأثیر به سزایی دارد. ۳۰ دقیقه ورزش در روز می تواند آثار افسردگی را به اندازه برخی روش های روانی- درمانی و داروهای ضد افسردگی کاهش دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس، بررسی روان پزشکان نشان می دهد روزانه ۳۰ تا ۳۵ دقیقه ورزش می تواند آثار و عوارض افسردگی را تا نصف کاهش دهد و این کار برابر با تأثیر روش های درمانی متداول و مصرف برخی داروهای افسردگی می باشد. فواید ورزش در بهبود افسردگی به طور فهرست وار: احساس کاهش قابل ملاحظه غم و اندوه - افزایش اعتماد به نفس - ایجاد احساس موفقیت - افزایش خلاقیت های فردی

نقش ورزش در تندرستی

نقش ورزش در تندرستی
دانشمندان معتقدند سلامت جسمی فرد با عوامل روانی و محیط اجتماعی وی در ارتباط است. استرس هنگامی رخ می دهد که فرد احساس کند بین قابلیت های فردی خود و آنچه در یک موقعیت خاص لازم است توازن وجود ندارد، در عین حال پیامد عمل نیز مبهم باشد. هنگام بروز نگرانی و اضطراب هر قدر کار و فعالیت سرگرم کننده بیشتر باشد موثرتر خواهد بود. ورزش کردن باعث خواهد شد فرد در مواجه با شرایط اضطراب زا خونسردی و آرامش بیشتری داشته باشد. ورزش تأثیرات فیزیولوژیکی بر بدن دارد که این تأثیرات فیزیولوژیک فراهم کننده آرامش در افراد می باشند. استرس یکی از عمومی ترین مشکلاتی است که افراد با آن روبرو هستند و از آنجائیکه امروزه مسأله سالم زیستن و رابطه آن با فعالیت های بدنی اهمیتی اساسی یافته است، تمرین و ورزش یکی از ساده ترین ابزارهایی است که استرس را کنترل می کند.

ورزش مداوم بدنی در صورتی که به درستی انجام شود و با بیماری شخص در تضاد نباشد در نگهداری سلامت جسم و روان و بهزیستی فرد و پیشگیری بسیاری از بیماری ها، یکی از مهم ترین عوامل به شمار می رود. فعالیت بدنی، استرس عاطفی را به طور موثر کاهش می دهد و بسیاری از پیامدهای ناخوشایند آن را خنثی می کند. مطمئناً به دلیل فعل و انفعالاتی که در بدن صورت می گیرد به ما کمک می کند که از عهده فشار روحی برآییم و از تبدیل آن به یک مسأله مزمن جلوگیری کنیم.

فراغت شامل فعالیت هایی جدا از اجبارهای شغلی، خانوادگی و اجتماعی است که در آن فرد فقط به میل خود عمل می کند. در نتیجه فراغت، کار یا بیکاری نیست، بلکه یک تجربه با ارزش زندگی است و به قول ارسطو، فراغت جدی ترین مشغله انسان است.

یکی از روش هایی که می توان اوقات فراغت افراد جامعه را زیر پوشش قرار داد و بسیاری از ضعف ها و کمبود های جسمانی و روانی را رفع و درمان کرد، ورزش و تفریحات سالم است. استفاده از بازی در اوقات فراغت فرصتی برای پیشرفت فرد فراهم می نماید. از دیدگاه جامعه شناسی، گذران اوقات فراغت با ورزش از غیر پویا شدن و به انحراف رفتن توانایی های افراد جامعه به ویژه جوانان جلوگیری می کند و در مقابل، قابلیت تولید و بهره وری آنها در قالب های مختلف اجتماعی و اقتصادی را هر چه بیشتر تقویت می نماید.

به طور کلی ورزش در تمام دوران زندگی انسان ها حائز اهمیت است ولی چون مبنای تربیت جسم و روح در سنین جوانی گذاشته می شود باید اهمیت بیشتری در این دوران برای ورزش قائل بود. بسیاری از آثار نامطلوب محیط اجتماعی، اقتصادی وضعیت خانوادگی و نظایر آن با استفاده از ورزش می تواند کاهش یابد یا حتی به طور کلی از میان برود.

فرهنگ را می توان به عنوان مجموع ویژگی های رفتاری و عقیدتی اکتسابی اعضای یک جامعه خاص تعریف کرد، واژه تعیین کننده در این تعریف همان واژه اکتسابی است. ورزش بخش مهمی از فرهنگ ملل در جهان معاصر است. بحث های محافل گوناگون، سرفصل روزنامه ها، برنامه های رادیوئی و تلویزیونی جایگاه آن را روشن ساخته است. اعلام موفقیت در مسابقات ملی و بین المللی میلیون ها نفر را شاد و شکست در برنامه ها مردم را غمگین و خشمگین می سازد. ورزش، تمرین تفکر واقع گرایانه و پرهیز از تفکر ذهن گرایانه است.

ابعاد غیر مادی فرهنگ نظیر اعتقادات، آداب و رسوم و ارزش و نیز ابعاد مادی فرهنگ نظیر معماری و تکنولوژی، تحت تأثیر ورزش وارد سیر تکاملی می شوند. یکی از جلوه های غیر مادی فرهنگ، جایگاه زن در جامعه است. در جهان ورزش تجلی آزادی زن از قیومیت مرد مشاهده می شود. پس از تربیت ورزشی زن به عنوان یک انسان شجاع و سرسخت به جامعه باز می گردد.

نقش ورزش در تندرستی

مدتهاست که فواید ورزش برای قلب و عروق شناخته شده است. اما امروزه مشخص شده است که ورزش برای کل بدن حتی مغز سودمند است. ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می دهد و بالطبع جریان خون در مغز نیز افزایش می یابد. به نظر می رسد افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود ۴۰ سالگی شروع می شود کند نماید. محققان هنوز مطمئن نیستند که میزان مورد نیاز ورزش برای بهتر شدن حافظه چقدر است، اما چیزی که می دانیم این است که حتی مقدار بسیار کم ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به بهتر شدن حافظه شما کمک کند و این تأثیر وقتی بیشتر می شود که بطور مرتب و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.

تحقیقات دانشگاه علوم تندرستی اورگان در آمریکا نشان داد، سالمندانی که یک برنامه تمرینی شامل راه رفتن سریع بر روی نوار گردان را سه بار در هفته و به مدت یک ساعت، در طول چهار ماه انجام دادند حافظه و زمان واکنش آنها، بهبود یافته بود. تحقیقات بیشتر نشان داد که آهسته دویدن، راهپیمایی، دوچرخه سواری و حرکات موزون نیز مانند راه رفتن سریع موجب بهبود حافظه و زمان واکنش در سالمندان می شود. پژوهشگران همچنین دریافتند سالمندانی که در یک برنامه تمرینی قدرتی و انعطافی به مدت یک ساعت، ۳ بار در هفته و در طول ۴ ماه شرکت کردند عملکردشان در اجرای آزمون های حافظه بهبود یافت. اگر چه این گونه بهبود حافظه بیشتر در سالمندانی که تمرینات هوازی انجام دادند رخ داد اما تحقیقات بیشتر نشان داده است که هیچ تمرین ورزشی نسبت به تمرین های ورزشی دیگر از لحاظ تأثیر بر حافظه برتری ندارد. به عبارت دیگر بین ورزش های مختلف از حیث تأثیر بر حافظه تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود. در نتیجه تمرینات ورزشی مداوم، میزان جریان خون در مغز افزایش می یابد، افزایش جریان خون موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می کند. این تأثیرات خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی های ذهنی در سالمندی می شود. تمرینات ورزشی همچنین موجب آزاد سازی نوعی فاکتور رشد می شود که می تواند نرون ها را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بیماریهای آلزایمر و پارکینسون تا حدودی جلوگیری کند.

نقش ورزش در تندرستی

بشر طبیعتا موجودی اجتماعی است که می خواهد با دیگران رابطه برقرار کند و دیگران هم به طور متقابل با او ارتباط داشته باشند. این غریزه اجتماعی را می توانند از طریق ورزش بر آورده ساخت. با ورزش در زمینه نیل به ارزش های اجتماعی دیگری همچون کار گروهی، وفاداری و روحیه ورزشکاری می توان توفیق یافت. محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری روحیات است و محیط ورزشی مناسب باعث می شود زنان و دختران که کم رو هستند به این گروه های ورزشی روی آورند تا بتوانند از این طریق با افراد ارتباط برقرار کرده و همچنین در زندگی روزانه خویش با افراد مختلف سازگاری بهتری حاصل نمایند.

سلامت هر یک از اعضای خانواده به ویژه زن، مستقیما بر تصویر کلی سلامت خانواده تاثیر می گذارد. نگرش کلی زن نسبت به جسم و عملکرد فیزیکی بدنش در نگرش های کلی او تاثیر مستقیم دارد، زیرا سلامت جسم و روان او، روابط اجتماعی وی با دیگران را شکل می دهد. امنیت عاطفی او بر امنیت کل خانواده می افزاید و بهترین نشانه رشد و پختگی عاطفی او بر هوش و توانایی سازگاری با موفقیت های جدید، هنگام مواجهه با فشارها و ناراحتی ها با حداقل آسیب پذیری فردی و گروهی است.

تامین بهداشت جسم و روان برای زنانی که در مراحل مختلف زندگی مراحلی چون بارداری، زایمان و از همه مهمتر پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر می گذارند از اهمیتی والا برخوردار است. شخصیت کودک با نگرش های مادر در دوران بارداری آغاز و از آن پس در آغوش و در کنار او از نظر جسمانی، روانی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی رشد و تکامل می یابد.

بدون شک مادر سالم و با نشاط بهتر از انجام این مسوولیت بر می آید و خود نیز الگوی عملی و طبیعی سالمتری برای فرزندان خویش خواهد بود. زنان با ورزش کردن می توانند خصوصیات رفتاری، اخلاقی و شخصیتی مطلوب برای یک زندگی سالم و شاداب را کسب کنند.

یکی از مزایای عمده تمرینات ورزشی برای زنان بهبود کارآیی عملکرد سیستم ارگانیک بدن است. شخصی که از لحاظ بدنی تربیت یافته است در مقایسه با فردی که فعالیت ها و تمرینات ورزشی نداشته، روزانه انرژی کمتری مصرف می کند و فشار کمتری بر بدن خویش وارد می سازد. اثر کلی دیگر تمرینات منظم کمک به رشد و تکامل اجزای مختلف بدن است. تمرینات منظم برای زنان سبب بهبود تنفس، سیستم هاضمه، سیستم تخلیه بدن و بهبود عملکرد عضلات و قوی تر شدن آنها می شود.

​ورزش به زنان و دختران اجازه می دهد تا خود را از عواطف انباشته شده در درون رها سازند، و ورزش همچنین افزایش قدرت تحمل مشکلات در زندگی و بهتر روبرو شدن را به آنها می دهد.​

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و تربیت بدنی ، ورزش و سلامتی با هم رابطه ی مستقیمی دارند. با توجه به ماشینی شدن زندگی ها و کم تحرکی هر روز بیشتر اهمیت ورزش بر همگان مشخص می شود. ورزش کردن علاوه بر ایجاد نشاط، سرزندگی و بهداشت روان، تاثیرات شگرفی در تناسب اندام و سلامت جسمی انسان دارد.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

۱– ورزش و هدف بهداشتی و تندرستی :

· تأمین سلامتی و بهداشت بدن و مقاومت در برابر بیماری ها
· تأمین شرایط و تقویت سیستم ایمنی بدن
· بازسازی بدن به منظور رفع نقایص جسمی و افزایش کارایی
۲- ورزش و هدف پرورشی و اخلاقی :

· پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت
· رشد و پرورش رغبت و اندیشه های مثبت
· خود داری از پذیرش افکار و عقاید مسموم و منفی، ارشاد و کمک به دیگران
۳- ورزش و هدف روانی و اجتماعی :

· تقویت روان و غلبه بر عادت های بد
· رفع عوارض مثل نگرانی، استرس، اضطراب، ترس و کناره گیری
· ایجاد حس رقابت سالم
· دست یابی به شادابی و نشاط
تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و تحرک بدنی در پیشگیری از بیماریهای جسمی و روحی :

ما همیشه آرزو داریم تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم .متاسفانه این ارزو گاهی بدلیل عدم رعایت بهداشت بر آورده نمی شود. دلایلی وجود دارد که می توان باور کرد که اگر از جسم و روان خود به خوبی مراقبت کنیم . می توان عمری طولانی داشت . زیست شناسان معتقدند که انسان و سایر حیوانات باید مدتی در حدود ۵ برابر سال هایی که رشد جسمانی آنها طول می کشد عمر کنند.

بیشتر ناتوانی های جسمی و فشارهای روحی باعث پیری زودرس و احیانا مرگ می شود رمز زندگی سالم و عمر طولانی را باید در عادات و رفتارهایی مثل ورزش – رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس جستجو کرد.

سلامت و شادابی افراد وابسته به حرکت و جنب و جوش است. بعد از فعالیت بدنی در مغز ماده ایی به نام مرفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی خواهد شد.و این نشاط و شادابی باعث سلامت روح و جسم می شود.

پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است کم تحرکی ما در همه حال باعث بیماری و کسالت می شود وزش باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود کسانیکه در سنین کودکی و نوجوانی ورزش نمی کنند در میانسالی به این عارضه مبتلا می شوند.

ورزش باعث افزایش توان عضلات می شود.در ستون فقرات ضعف عضلات شکم باعث فشردگی مهره ها بر روی دیسک ها خواهد شد. ورزش باعث افزایش جریان خون در اندام ها می شود ودر نتیجه از سکته های قلبی جلوگیری می کند. شرکت در فعالیت های ورزشی احساس مسئولیت شجاعت را به فرد می دهد.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و تحرک بدنی در سلامت روانی :

از آنجا که جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال سلامت در هر یک از اینها سلامت دیگری را به خطر می اندازد . امروزه متاسفانه به نظر می رسد نوع مردم به ویژه در شهر های بزرگ و صنعتی آنها را از نیاز های طبیعی خود دور کرده است و در نتیجه زمینه را برای ابتلا به بیماری های روانی آماده می کند شواهد زیادی نشان می دهد که اغلب مردم از نظر سلامت روانی و جسمی در حد مطلوب نیستند.

در صورت بی توجه ای به امر پیشگیری و درمان بیماری های روانی این بیماری و بسیاری دیگر از بیماری های مزمن و پایدار می شوند و برای همیشه افراد را در زندگی اجتماعی دچار مشکل می کند.متخصصان و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که برای رفع اختلالات روانی در کنار دار و درمانی باید ورزش هم کرد. به این گونه به نظر می رسد شرکت منظم افراد در فعالیت های بدنی و ورزش ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی و روحی ، زمینه مناسبی را برای افزایش کیفیت زندگی انسان فراهم می آورد.

ورزش عامل خودباوری – تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است و تخلیله هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را بدنبال دارد.

ورزش انسان را از حالت بی تفاوتی و افسردگی بیرون می آورد و باعث نشاط و امیدواری وی می گردد.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و فعالیت بدنی در گذراندن اوقات فراغت :

بیشتر جامعه شناسان عقیده دارند که در سرایط زندگی ماشینی ورزش را می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تجدید قوای جسمی و روحی و نشاط و شادابی افراد در نظر گرفت .در پایان دوره نوجوانی باید افراد را به تفریحات سالم و ورزش تشویق کرد.

خانواده هایی که ورزش را در اوقات فراغت فرزنداشان قرار می دهند باعث می شود تا شخصیت آنها در مسیر کمال هدایت شود.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی در طول عمر :

همه ما آرزو داریمکه همواره تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم و یکی از دانشمندان در قرن نوزدهم به نام هربرت اسپنسر گفته است . رمز اصلی طولانی شدن زندگی این است که کاری نکنیم کهاز طول عمرمان کم شود. این سخن به این معنی است که در زندگی امروزه عادات خوب و پسندیده و سالم را در خود پرورش دهیم و ا رفتار های غیر اخلاقی بپرهیزیم پس اگر در زندگی خود ورزش و بهداشت را بگنجانیم و دارای ایمان و تقوا باشیم طول عمرمان زیاد می شود.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

تاثیر ورزش و تأثیر آن در سلامت بدن :

ورزش خون بیشتری را به مغز می رساند وقتیکه اکسیژن خون بیشتر شود رفتار و اخلاق افراد نیز بهتر می شود. ورزش سطح نمک را در مغز پایین می آورد و باعث بهتر شدن کیفیت خواب می گردد.ورزش باعث ترشح ماده ای به نام مرفین می شود که باعث نشاط و شادابی افراد خواهد شد. در ضمن ورزش توان بدنی و تقویت عضلات را به همراه دارد ورزش باعث تناسب قد و وزن و کاهش چربی های مضر در بدن می شود.

از طرف دیگر با ورزش کردن بدن مقاومت تر می شود و از ورود میکروب به ان جلوگیری می شود و مواد زائد و مسموم حاصل از غذا ها از بدن دفع می گردد.

فروید در تحقیقات خود تأکید می کند که افراد در انواع ورزش ها با ابراز احساسات ناخود آگاه تلاش خود را برای تسلط بر موقعیت های ناخوشایند انجام می دهند ورزش انسان را قادر می سازد تا بر شرایط نامساعد تسلط یابد.

ورزش باعث می شود تا تمایلات فردی تحت تأثیر خواسته های گروهی قرار گیرد و افراد کم مهارت و ضعف حمایت شوند . و روابط خوب انسانی رشد می یابد و روحیه انصاف و عدالت و ادب و احترام به قوانین در افراد شکل می گیرد.

تمرینات سبک و کم فشار ورزشی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود این سیستم بدن را در مقابل بیماری های عفونی محافظت می کند تحقیقات نشان می دهد که ورزش مقاومت بدن را در مقابل بیماری های بدخیمی مثل سرطان را بالا می برد.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی

بدون شک جسم و روان از هم جدا نیستند که بخوانیم تک تک مورد بررسی قرار دهیم بلکه به هم وابسته اند و اگر برای هر قسمت مشکلی پیش آید روی قسمت دیگر هم تأثیر می گذارد.

ورزش عاملی است که می تواند جلوی بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را بگیرد با تحرک و فعالیت بدنی جسمی سالم و روحی شاد خواهیم داشت و مشکلات روزمره نیز کمتر می تواند بر جسم و روان ما مستولی گردد.

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟ و چگونه باعث لاغری می شود؟ ورزش TRX ورزشی است که با وزن بدن و ایجاد تعادل استقامت و تناسب اندام را به همراه می‌آورد. TRX ورزش رو به رشدی است که در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری مواجه شده است. این ورزش که از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است، برای چربی سوزی، رسیدن به اندام مناسب و حتی آماده سازی نیروهای نظامی و آتش نشانی هم استفاده می‌شود.

تی آر ایکس چیست؟برای اینکه بفهمیم که دقیقا ورزش تی آر ایکس چیست باید به سراغ خواستگاه آن برویم. بسیاری معتقد هستند که این ورزش حاصل تلفیق تجربیات نظامی، تحقیقات آکادمیک و تجربه هزاران مربی، وکارشناس ورزشی است. ورزش TRX توسط یک افسر سابق ارتش آمریکا به نام رندی هتریک ابداع شد. نام آن مخفف عبارت Total Resistance Exercise و به معنی تمرینات کلی استقامت است. این ورزش در حقیقت زیر شاخه‌‌ای از ورزش بدن سازی است و بر روی عضلات بدن تمرکز دارد.

اگر بخواهیم تعریفی از ورزش TRX ارائه کنیم، باید بگوییم که این ورزش شامل تمرینات کششی و استقامتی است که توسط لوازمی که به کش یا سیم تی آر ایکس معروف هستند، اجرا می‌شوند. تمرکز اصلی این ورزش در بالا بردن تعادل، استقامت بدن، انعطاف پذیری، چربی سوزی، و ثبات بدن است. انجام دادن این ورزش کالری بسیار بیشتری نسبت به سایر ورزش‌ها می‌سوزاند. این مورد باعث می‌شود تا ورزشکار از نظر تعادل عضلانی در شرایط مطلوب‌تری قرار بگیرد. این امر در نهایت باعث به وجود آمدن شرایط فیزیکی ایده آلی خواهد شد که مد نظر ورزشکار است.

کش تی آر ایکس وسیله‌ای است بسیار مقاوم و از جنس نایلون. این کش از سقف آویزان می‌شود و می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم ورزن را به راحتی تحمل کند. شما با کش تی آر ایکس می‌توانید به راحتی طیف کاملی از حرکات ورزشی را انجام دهید. این حرکات باعث می‌شود تا بدن انرژی بسیار بالایی را مصرف کند. یکی از ویژگی‌های این ورزش تقویت عضلات کور بدن است که با ورزش trx به راحتی تقویت می‌شوند.

تی آر ایکس چیست ؟

ورزش تی آر ایکس چگونه باعث لاغری بدن می‌شود؟
لاغری با تی آر ایکس
یکی از سوالات مهمی که بسیاری به دنبال آن هستند، که رابطه بین ورزش trx و لاغری چیست؟ اکثر کسانی که این ورزش را انجام می‌دهند پس از گذشت ۲ تا ۳ ماه از تاثیراتی که این ورزش روی تناسب اندامشان گذاشته، شگفت‌زده می‌شوند. تمرکز اصلی ورزش تی آر ایکس روی اندام‌های میانی بدن است. وقتی ماهیچه‌های میانی بدن شروع به فعالیت کردند، سایر ماهیچه‌ها را هم با خود همراه می‌کنند. وقتی فشار کافی روی ماهیچه‌ها وارد شد، عضلات بدن شروع به سوختن چربی می‌کنند و در نتیجه در ناحیه کمر، شکم، داخل ران، بازو و دیگر اندام‌ها، چربی سوزی رخ می‌دهد. بنابراین پس از مدتی شاهد سفت شدن اندام میانی و بازوها و ران می‌شوید. بهترین روش برای نتیجه گیری و رسیدن به تناسب اندام، ادغام این ورزش با ورزشی مانند یوگا یا پیلاتس است. با این روش به راحتی به تناسب اندام مورد نظر خود می‌رسید.

تی آر ایکس چیست ؟

چرا دستگاه تی آر ایکس برای خانم ها عالی است؟

تی آر ایکس چیست ؟
وقتی ورزش trx را با سایر ورزش‌ها و تمرینات لاغری مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ورزش trx و لاغری فواید بسیاری برای خانم‌ها دارد. هدف خانم‌ها از ورزش به طور کلی لاغری و تناسب اندام است. این ورزش تمام بدن را درگیر می‌کند و باعث چربی سوزی و سوزاندن کالری می‌شود. و بدین ترتیب به شما کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه راحت‌تر به بدن ایده‌آل خود برسید، بدنی قوی‌تر و سالم‌تر هم داشته باشید. فراموش نکنید که ورزش trx مقاومت بدن شما را بسیار بالا برده و به شما قدرت کنترل این مقاومت را خواهد داد. تمرینات تی آر ایکس به شما اجازه می‌دهد تا قدرت بدنی خود را به چالش بکشید و مرکز قدرت بدن خود را نسبت نوع چالش تغییر دهید.

ورزش تی آر ایکس، ورزشی کاملا اقتصادی است. شما نیازی به تهیه ماشین‌های گران بدنسازی نخواهید داشت. قیمت سازه این ورزش گران نیست و اگر امکان نصب آن را در خانه ندارید، می‌توانید تنها با تهیه کش آن و نصب آن به سقف یا در اتاق شروع به انجام این ورزش بکنید. برای انجام این ورزش شما حتی نیازی به تهیه دستکش یا کفش مناسب با این ورزش ندارید. شما می‌توانید هر نوع کفش و لباس ورزشی برای انجام تمرینات trx بپوشید.

فواید تی آر ایکس TRXتی آر ایکس یک نوع ورزش هوازی و استقامتی است که حرفه‌ای‌ها به راحتی می‌توانند آن را انجام دهند. TRX یک ورزش قدرتی محسوب می‌شود و توان شما را بسیار زیاد می‌کند.هدف اصلی ورزش TRX تقویت، استقامت، قدرت بدنی، تعادل و انعطاف پذیری بدن است. تکنیک‌های انجام این ورزش طوری طراحی شده تا روی مرکز ورزن بدن تمرکز کند و عضلات اصلی و جانبی بدن را همزمان درگیر کند. این ورزش می‌تواند بین هر شخصی می‌تواند این ورزش را انجام دهد. البته اگر برای اولین بار قصد انجام TRX را دارید، حتما زیر نظر مربی این کار را انجام دهید. این ورزش یکی از انواع ورزش‌های ایروبیک است و ضربان قلب شما پس از چند دقیقه انجام آن به شدت بالا می‌رود.

ورزش تی ار ایکس یک ورزش بسیار عالی برای چربی سوزی است. شما می‌توانید در یک جلسه یک ساعته تا ۱۶۰۰ کالری بسوزانید. علاوه بر این، ورزش TRX برای افراد مسن هم مفید است. تجهیزات این ورزش کم حجم است و سبک است و می‌توانید در اتاق خود هم آن را انجام دهید.

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟

مضرات ورزش تی آر ایکس TRXوقتی می‌خواهید یک ورزش را شروع کنید، باید علاوه برا دانستن فواید آن، با مضرات آن هم آشنا باشید. مضررات ورزش TRX به این معنی نیستند که شما حتما با آن‌ها مواجه خواهید شد. بلکه به این معنی هستند که در صورت زیاده روی یا درست انجام ندادن تمرینات TRX، ممکن است با این مشکلات مواجه شوید. کسانی قدرت بدنی ضعیفی دارند یا سابقه آسیب‌های مفصلی دارند، باید در قبال انجام این ورزش بسیار حساس باشند. این احتمال وجود دارد که کش‌های تی آر ایکس به بدن شما آسیب وارد کند. کسانی که سابقه ورزش کردن ندارند بهتر است این ورزش را انجام ندهند و با ورزش‌های سبک شروع کنند و پس از دستیابی به قدرت بدنی مناسب به سراغ این ورزش بروند.

تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازیکالج آمریکایی پزشکی ورزشی تحقیقات گسترده‌ای را روی این موضوع انجام داده. محققان این کالج ابتدا کار خود را با اندازه‌گیری مقاومت بدنی ۵۴ نفر بزرگسال شروع کردند. برای انجام این‌کار، آن‌ها از داوطلبان درخواست کردند تا تمرین پرس سینه را با بیشترین وزنه‌ای که می‌توانند تحمل کنند، برای ۵ بار انجام دهند و بعد از آن ۵ بار هم تمرین اسکات را انجام دهند.

در مرحله بعد آن‌ها به طور تصادفی و به مدت هفت هفته، نیمی از داوطلبان را به انجام تمرینات تی آر ایکس و نیمی دیگر را به انجام تمرینات مقاومتی بدنسازی اختصاص دادند. آن‌ها نتایج بدست آمده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول افراد جوان ۱۹ تا ۲۵ ساله و گروه دوم افراد من ۴۴ تا ۶۵ ساله و سپس مقاومت بدنی آن‌ها را به روش قبلی اندازه‌گیری کردند.

به طور کلی، گروهی که ورزش TRX را انجام داد از مقاومت بدنی بیشتری به گروهی تمرینات بدنسازی را انجام دادند بیشتر بود.

تی آر ایکس چیست ؟

تی آر ایکس چیست ؟

ورزش تی آر ایکس بهتر است یا ایروبیک؟هماهنطور که گفتیم، تی آر ایکس ورزشی از جنس ایروبیک به حساب می‌آید. اگرچه تمرینات تی آر ایکس قدرتی هستند اما به خوبی قلب شما را به کار می‌گیرند. اگر چندین وقت است که ورزش نکرده‌اید، می‌توانید از تمرینات ابتدایی ورزش TRX برای ساختن عضله و ماهیچه‌ها استفاده کنید و همزمان یک تمرین هوازی خوب مانند پیاده روی را برای رسیدن به تناسب اندامی عالی انجام دهید.

در کجا می‌توانم تی آر ایکس را انجام دهم؟
این روزها باشگاه‌ های ورزش بسیاری هستند که طناب‌های تعلیق ورزش trx را دارند و بسیاری از آن‌ها حتی کلاس‌های اختصاصی این ورزش را برگزار می‌کنند. اما اگر دوست ندارید که عضو یک باشگاه ورزشی شوید، می‌توانید به راحتی طناب تی آر ایکس را خریداری کنید و آن‌ها را در هر نقطه از خانه‌ یا حیاط خانه نصب و تنظیم کنید. جذابیت این ورزش در سادگی آن است. طناب‌های این ورزش قابل حمل هستند و می‌توانند به هر جایی متصل شوند. وسایل این ورزش فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و به راحتی در کیف شما جا می‌گیرند. اگر از جمله کسانی هستید که به ورزش و بدنسازی علاقه دارید، می‌توانید حتی در سفر هم از فواید تی آر ایکس بهره ببرید.

۳۰ دقیقه ورزش در منزل

۳۰ دقیقه ورزش در منزل

 

۳۰ دقیقه ورزش در منزل :بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر) ،۳۰ دقیقه تمرین روی مقاوم سازی و افزایش قدرت بدن تمرکز دارد. بدون نیاز به وسیله خاصی یا باشگاه رفتن ورزش در منزل را تجربه کنید. برای بدست آوردن نتیجه بهتر باید قبل از انجام این حرکات بدن خود را گرم کنید و برای بدست آوردن بهترین نتیجه کمی حرکات کششی هم انجام دهید.

این حرکات را سه روز در هفته اول انجام دهید. هر حرکت را ۱۵-۲۰ بار انجام دهید و بدون کوچکترین مکثی به حرکت بعد بروید ( مکث مجاز حدود ۲-۳ ثانیه است). پس از انجام تمام حرکات، به مدت ۶۰ ثانیه استراحت کنید و سپس حرکات را از ابتدا تکرار کنید. اگر احساس می کنید که دو بار دوره کردن حرکات کافی نیست، می توانید حرکات را ۳ بار دوره کنید!

۶ حرکت اول برای مبتدیان و افراد با آمادگی جسمانی متوسط است و ۶ حرکت پایانی برای افراد با آمادگی جسمانی متوسط و عالی مناسب است. حرکات را براساس آمادگی جسمانی کنونی تان انتخاب کنید و نه بر اساس آنچه فکر می کنید باید باشید! (واقع بینانه آماگی جسمانی خود را ببینید!)

۱- پوش آپ از زانو

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- حرکت را با دراز کشیدن روی شکم و قرار دادن صورت روی زمین آغاز کنید. دست ها را اطراف شانه قرار دهید.
۲- تنه و ران های خود را راست و در یک راستا نگه دارید و با کمک دست ها تنه را از زمین بلند کنید.
۳- در این حالت نقاط اتکاء شما به زمین کف دست ها و زانو و پنجه پاهاست.
۴- مجددا آرنج را خم کنید و سینه و شکم را به زمین بزنید و حرکت را از نو شروع کنید.

۲- چمباتمه نشستن

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، دست ها را عمود بر بدن و در جلوی خود نگه دارید.
۲- تجسم کنید که می خواهید روی یک صندلی بنشینید، زانوها را خم کنید و باسن را به زمین نزدیک کنید.
۳- به یاد داشته باشید، زانو را به اندازه ای خم کنید که از نوک انگشتانتان جلوتر نرود. (زیاد از حد زانو را خم نکنید)
۴- حرکت را تکرار کنید. اگر می خواهید چالش بیشتری ایجاد کنید، می توانید دست ها را کنار بدن یا پشت سر قرار دهید.

۳۰ دقیقه ورزش در منزل

۳- حرکت پروانه

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- بایستید، پاها را جفت کنید و دست ها را کنار بدن قرار دهید.
۲- در یک حرکت بپرید و پاها را از هم دور کنید و دست ها را بالای سر ببدید.
۳- کمی مکث کنید و سپس با پرشی به موقعیت قبلی برگردید و حرکت را دوباره تکرار کنید.

۳۰ دقیقه ورزش در منزل

۴- بالا بردن دست و پای مخالف

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- به حالت چهاردست و پا بنشینید، کف دست ها و زانوها روی زمین باشند.
۲- به آرامی دست و پای مخالف را از بدن دور کنید.
۳- سپس دست و پای مخالف را به وضعیت قبلی برگردانید و حرکت را با دست و پای دیگر تکرار کنید.
۴- حرکت را ادامه دهید.
۵- این حرکت را آرام و کنترل شده انجام دهید.

۳۰ دقیقه ورزش در منزل

۵-ضربه زدن به اطراف

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- بایستید و با یک دست دیوار یا شی ثابتی (صندلی یا نیمکت) را بگیرید.
۲- پای دورتر از دیوار یا شی ثابت را از زمین بلند کنید و با خم و راست کردن زانو، با پا ضربه بزنید.
۳- حرکت را تکرار کنید.
۴- حرکت را با پای دیگر هم انجام دهید.

۶- پل زدن با آرنج یا تخته

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- به صورت روی زمین دراز بکشید و آرنج و ساعد را در تماس با زمین قرار دهید.
۲- با استفاده از آرنج و ساعد و پنجه پا بدن خود را از زمین بلند کنید.
۳- سعی کنید کمر را صاف نکه دارید و کمر و باسن در یک راستا قرار گیرند.
۴- تا زمانی که دیگر قادر به تحمل وزن بدن بر روی ساعد نیستید، در همین حالت بمانید.

۷- پرس سینه ایستاده با طناب

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- طناب در در جایی محکم ببیندید و از امنیت و محکم بودن آن مطمئن شوید. پشت به محل اتصال طناب بایستید. برای داشتن وضعیت ثابت تر می توانید یک پا را کمی جلوتر از پای دیگر قرار دهید.
۲- دو سر طناب را در دو دست بگیرید و سعی کنید دو دست (دو سر طناب) را به هم نزدیک کنید.
۳- مجددا دستها را خم کنید و کنار بدن قرار دهید. این کار را به آرامی انجام دهید تا فشار وارد شده به بازوها و کتف را احساس کنید.
۴- حرکت را دوبار تکرار کنید.

۸- حرکت اسکوات از روی طناب محکم شده

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- با هر دو پا روی وسط طناب بایستید، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و با دو دست دو سر طناب را بگیرید.
۲- شروع به نشستن و بلند شدن کامل بکنید، در حالیکه سر طناب ها همیشه موازی با شانه ها یتان قرار گیرد.
۳- به موقعیت شروع برگردید و دوباره از اول شروع کنید.

۹- طناب زدن ،پروانه

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- این حرکت طناب زدن معمولی ست با این تفاوت که در هر بار طناب زدن دو بار پرش وجود دارد، یکی هنگامی که طناب را می خواهید از زیر پایتان عبور دهید و دیگری وقتی که طناب بالای سرتان است. در این حالت یک پرش به اطراف هم انجام دهید و پاها را به اندازه عرض شانه باز و بسته کنید.
۲- حرکت را ادامه دهید.

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱۰- کشش طناب به پایین با طناب

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- طناب را در جایی محکم و مطمئن و بالا ببندید.
۲- حالت شروع: کمی پاها را خم کنید، سر و سینه را به جلو بدهید و با دو دست، دو طرف طناب را بگیرید.
۳- طناب را به پایین و کنار گوشهایتان بکشانید.در این حالت فشاری به شانه هایتان وارد می شود.
۴- حرکت را دوباره تکرار کنید.

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱۱- راه رفتن با پاهای بسته شده با طناب

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- گرهی در دو سر طناب ایجاد کنید و طناب را به دور مچ پا بیاندازید.
۲- بایستید و یک پا را از دیگری دور کنید و زمانیکه فشار مناسبی روی پاها احساس کردید، پای دیگر را به آن نزدیک کنید.
۳- حرکت را ادامه دهید و چند قدمی بردارید.
۴- این حرکت را با شروع از پای دیگر انجام دهید.
۵- مطمئن شوید که لگن را در راستای بدن قرار داده اید و با شروع حرکت زودتر از پاها به اطراف حرکت نمی کند.

۱۲- بالا بردن باسن در حرکت تخته

۳۰ دقیقه ورزش در منزل بدون نیاز به باشگاه رفتن (+تصاویر)

۱- به صورت روی زمین دراز بکشید و آرنج و ساعد خود را روی زمین قرار دهید. تنها نقاط اتکاء آرنج، ساعدو پنجه پاها ست.
۲- شکم را به سمت بالا حرکت دهید و از زمین دور کنید به اندازه ای که ناف در موقعیت قبلی ستون فقرات قرار گیرد و لگن را به سمت بالا بکشانید. یک ثانیه در این وضعیت نگه دارید.
۳- به وضعیت قبل برگردید و مجددا حرکت را تکرار کنید.
منبع: علم ورزش