هوشمند اسپرت

اخبار اطلاعات دنیای ورزش

هوشمند اسپرت

اخبار اطلاعات دنیای ورزش

نکاتی درباره ورزش بدنسازی


نکاتی درباره ورزش بدنسازی و تناسب اندام یکی از رشته های ورزشی جذاب در دنیای امروزی می باشد . بسیاری از جوانان ،زنان و مردان تلاش می کنند با تمرینات ورزشی و بدنسازی صاحب اندامی خوش فرم و بدنی ورزیده و زیبا شوند . زیبایی و تناسب اندام محصول تلاش و تمرینات مستمر و حساب شده و درست است . تمریناتی که زیر نظر مربیان حرفه ای انجام شود هم نتیجه بهتری خواهد داشت و هم عوارض ناشی از آن کمتر خواهد بود. برخی تمرینات و اشتباهات در بدنسازی می تواند دستیابی به تناسب اندام و عضلانی شدن را به تاخیر انداخته یا حتی نتیجه معکوس داشته باشد.با hoshmandsport.ir  همراه باشید.

ورزش بدنسازی چیست؟

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
هیچ راه میانبر یا رازی برای موفقیت وجود ندارد؛ مگر اینکه برخی متدهای تمرین هوشمندانه تر و بهتر از سایر روش های تمرین بدنسازی باشد. همه آنچه نیاز دارید نوشتن تمام اهداف برای شروع ورزش بدنسازی است. باید انتظارات واقع بینانه تری نسبت به آنچه که در کوتاه مدت یا بلند مدت می خواهید داشته باشید و با یک برنامه روشن و تعریف شده تمرینات بدنسازی خود را آغاز کنید.

بدنسازی که البته در انواع مختلفی وجود دارد، لزوماً منجر به افزایش حجم و سایز عضله نمی شود. این برنامه و هدف شماست که تعیین کننده خواهد بود، جالب است بدانید تمامی ورزشکاران در رشته های ورزشی، از جمله فوتبال، بکس، ژیمناستیک و دومیدانی که عضلات خیلی حجیمی ندارند، از تمرینات بدنسازی بهره می گیرند. این تمرینات با افزایش قدرت، استقامت و کارایی بدن به ورزشکاران کمک خواهد کرد.

علاوه بر این موارد، نمی توان از نقش بدنسازی برای عموم مردم صرف نظر کرد. شما با رشد ماهیچه ها و افزایش استقامت و استحکام آن ها، لطف بزرگی به دوران میان سالی خود خواهید کرد. بدنسازی اگر به شکل درست انجام شود می تواند در حفظ سلامت استخوان ها به شما کمک کند.

تناسب اندام نیز یکی از مهم ترین مزایای ورزش بدنسازی است که امروزه بیش از هر جنبهٔ آن اهمیت پیدا کرده است. شما برای افزایش حجم عضله و چربی سوزی به کمک بدنسازی نیاز خواهید داشت!



تفاوت اصلی بین فیتنس و بدنسازی در چیست؟

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
یکی از اصلی ترین تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس این است که در فیتنس نیازی به وزنه زدن های سنگین نیست. در صورتی که در بدنسازی اصولا با هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین درگیر هستیم. با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد می کنند و ورزشکاران قدرت بدنی بیشتری بدست می آورند. یک قانون کلی و عمومی وجود دارد که می گوید وزنه زدن ، نسبتا آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است.

بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلات و قوی تر و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند. در صورتی که فیتنس کاملا در مخالف این جهت است.

نکاتی درباره ورزش بدنسازی

تاریخچه ورزش بدنسازی در جهان

در اواخر قرن 19 میلادی جریان فکری تازه ای با رویکردی آرمانی به اساطیر یونانی (که در آن زیبایی، تناسب و پرورش یافتگی عضلات و بدن، عاملی برای ستایش و تمجید انسان قلمداد می شد). پدید آمد. بر اثر نفوذ این جریان فکری جدید، سنت قدیمی بلند کردن سنگ به طور ورزش مدرن وزنه برداری درآمد و با توجه به روند توسعه اش، جوانب گوناگونی در فرهنگهای مختلف پیدا کرد.
یوجین ساندو (Eugene Sandow) یک فوق ستاره فرهنگ بدنی در اوایل قرن بیستم شخصی بود که شهرت خود را در اروپا به عنوان مرد قدرتمند حرفه ای بدست آورد و پیروزمندانه با دیگر مردان قدرتمند مبارزه می کرد و آن ها را علی رغم تمام شیرین کاریهایشان شکست می داد. یوجین ساندو در سالهای 1890 به آمریکا آمد و توسط فلورنس زیگفلد مورد حمایت قرار گرفت. چیزی که یوجین ساندو را نسبت به سایرین متفاوت کرده بود، زیبایی، ورزیدگی، قدرت و پرورش یافتگی عضلات و بدن وی بود و بیشتر به خاطر معروفیت ساندو بود که فروش هالتر و دمبل به طور سرسام آوری بالا رفت.

همه چیز در مورد ورزش بدنسازی

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
در ورزش بدنسازی بانوان، مسابقات فیگور و تناسب اندام محبوبیت بسیار زیادی نسبت به مسابقات پرورش اندام دارد و دلیل اصلی این است که در آن حجم عضلانی بیشتر اهمیت زیادی ندارد و بیشتر تناسب اندام مورد اهمیت می باشد و مدنظر قرار گرفته می شود، نکته جالب توجه این است که این مسابقات دارای آیتم های ایروبیک می باشند و زیبا بودن چهره هم در آن اهمیت دارد و تاثیر گذار است.

نکاتی درباره ورزش بدنسازی

بدنسازی در بانوان چگونه می باشد؟

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
این مسابقات که تنها با فیگور گرفتن روی استیج انجام می پذیرد در سطح آماتور به دسته مسابقات بادی بیلدینگ و بادی کلاسیک تقسیم می شوند که تفاوتشان در محاسبه قد و وزن در بادی کلاسیک و دسته بندی بر اساس قامت در این رشته می باشد درصورتی که در بادی بیلدینگ قامت تفاوتی ایجاد نمی کند و تنها براساس وزن تقسیم بندی برای رقابت صورت می گیرد. اما در رقابت های حرفه ای معمولاً تقسیم بندی وزنی هم صورت نمی گیرد. مهمترین این مسابقات مسابقات مستر المپیا می باشد که سالانه برگزار شده و مهمترین رویداد بدن سازی است.

نکاتی درباره ورزش بدنسازی

فیگور گرفتن روی استیج در مسابقات بدنسازی

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
مکمل بدنسازی را نمی توان جایگزین مناسبی برای وعده های غذایی در نظر گرفت چرا که مکمل های بدنسازی همه ی مواد مغذی و مزایا و منافع غذاها مثلاً ویتامین میوه ها و سبزیجات را به بدن نمی رسانند و این مکمل ها در کنار وعده های غذایی مناسب باعث رشد و حجیم شدن عضلات خواهند شد. بنابراین نسبت به بدن شما و همچنین عادات غذا خوردن ورزشکاران باید از مکمل های مناسب بهره ببرند.
مکمل بدنسازی معمولاً توسط افرادی که ورزش می کنند و یا به نوعی درگیر رشته بدنسازی هستند مورد استفاده قرار می گیرند . این مکمل ها معمولاً برای رسیدن به اهداف مختلفی مصرف می شوند که از جمله می توان به مکمل افزایش وزن ( گینر )،مکمل کاهش وزن ( چربی سوز ) ، مکمل های افزایش عملکرد ورزشی ( مکمل پمپ ) و مکمل ریکاوری ، مکمل پروتئین، مکمل کراتین و ... اشاره کرد.همچنین افراد روزانه مکمل های مختلفی مثلاً کراتین ، اسیدهای آمینه شاخه دار، گلوتامین و پروهورمون و ... استفاده می کنند.

برخی از مکمل ها به صورت جداگانه و بعضی به صورت ترکیبی مورد استفاده بدنسازان قرار می گیرند.
نکته ای جالبی که باید به آن توجه کرد این است که مکمل بدنسازی به ورزشکار کمک میکند که به گسترش عضلات بخش های مختلف بدن خود بپردازد و البته در کنار این مسئله بدنساز باید تغذیه خوب و مناسب ، تمرین عالی و استراحت به اندازه و کافی داشته باشد تا بتواند به آن چه که میخواهد برسد.
در مورد مکمل بدنسازی تنها اورجینال بودن مکمل شرط نیست بلکه زمان مناسب مصرف کردن و مقدار مصرف آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای این امر فرد بدنساز باید از علم روز بدنسازی بر خوردار باشد.

به عنوان مثال مقدار پروتئین لازم برای یک ورزشکار بالغ با وزن 100 کیلو گرم حدوداً 200 الی 250 گرم به صورت روزانه است. اگر فرد بخواهد این مقدار را با غذای روزانه خود تامین کند باید هزینه زیادی را از لحاظ وقت ( زمان لازم جهت پخت و پز ) و هزینه بپردازد.در صورتی که با کمک مکمل پروتئین می تواند بخش زیادی از این میزان را به راحتی فراهم کند.
قابل اعتماد:مکمل های بدن سازی به عنوان مثال آمینو ، پروتئین ، گلوتامین و کراتین و ... آزمایش خود را طی سال ها و دهه های گذشته پس داده اند و اگر ورزشکاران جواب لازم را پس از مصرف این مکمل ها نمی گرفتند شما ورزشکار و بدنسازی را نمی دیدید که از این مکمل ها استفاده کنند.
استفاده راحت و آسان:استفاده از این مکمل ها بسیار ساده تر و آسان تر از فراهم کردن غذای روزانه می باشد.
هر ورزشکاری برای ساختن عضلات بدن خود به طیف مختلفی از مکمل های بدنسازی نیاز دارد که با توجه به علم و دانش پایه موجود و مقدار هزینه مدنظر خود می تواند این مکمل ها را تهیه کند و اطمینان حاصل کند که به نتایج مطلوب دست خواهد یافت.

فواید استفاده از مکمل ها در ورزش بدنسازی

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
اکثر مکمل های بدنسازی موجود در بازار ایران و یا داروخانه ها اورجینال نیستند و اینکه کیفیت این محصولات به چه صورت می باشد و یا از چه مواد و یا در کجا ساخته می شوند مشخص نیست . به طورکلی مکمل های بدنسازی و مکمل های غذایی اگر اصل یا اورجینال نباشند، علاوه بر نداشتن فایده، می توانند عوارض جبران ناپذیری به بدن برسانند.

نکاتی درباره ورزش بدنسازی

9 اشتباهات رایج در باشگاه های بدنسازی

1.تمرین کردن برای لاغری موضعی
2.حرف زدن بیش از حد با دوستان به جای تمرین و ورزش کردن
3.کافی تمرین نکردن با شدت کافی
4.تمرین در حدی که همیشه در نمودار ضربان قلب در منطقه «سوزاندن چربی» قرار گیرد
5.دست بالا گرفتن میزان کالری مصرفی ای که وسیله ورزشی نشان می دهد
6.کار کردن با یک برنامه ورزشی به طور مداوم
7.نحوه نامناسب ورزش کردن
8.فشار بیش از حد به خود آوردن در تمرینات ورزشی
9.اشتباهات بدنسازی

این اشتباهات را هرگز در باشگاه انجام ندهید

مهم ترین فــوایــد ورزش بــدنــسازی

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
1.قدرت عضلات را افزایش می دهد
2.دوام ماهیچه هایتان را طولانی می کند
3.اندامتان را متناسب می کند
4.قدرت استخوان ها و ماهیچه ها را افزایش می دهد
5.به بدن سلامتی و زیبایی می بخشد
6.اجرای حرکات ورزشی را توسعه می دهد
7.انعطاف پذیری بدن را زیاد می کند
8.افزایش قدرت و سرعت بدن
9.فشارهای عصبی ناشی از کارهای روزانه را می کاهد
10.سوخت و ساز بدن را بالا برده و قلب را قوی می کند
11.فشار خون را تنظیم می کند
12عمر را طولانی کرده و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد
13.یک فرم عالی برای عضلات و مفاصل افراد معلول یا ضعیف به حساب می آید
14.ثابت کردن کلسترول خون و ازدیاد هموگلوبین و سلولهای قرمز خون

ورزش بدنسازی چه فوایدی را به همراه دارد؟

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
اما اینها مهمترین و کابردی ترین تمرینات بدنسازی هستند که نباید از آنها غافل شوید، حتی اگر لازم بود برای اجرا صحیح این حرکات از مربی خصوصی استفاده کنید.
اسکات در بدنسازی
اسکات مهمترین حرکت برای تقویت ماهیچه باسن و 256 عضله دیگر است؛ سعی کنید از هالتر استفاده کنید و هرگز این حرکت را که پادشاه تمام تمرینات بدنسازی می باشد برای داشتن پاهای با فرم زیبا فراموش نکنید، تکنیک صحیح اجرا این حرکت بسیار مهم است، 
اهمیت ددلیفت در بدنسازی بانوان
ددلیفت یکی از بهترین حرکات برای بانوان می باشد، عضلات همسترینگ، پشت پایینی و فیله شما را تقویت می کند، این حرکت برای تمام بانوان مفید است.
شکم خلبانی مناسب برای بانوان
بهترین حالت این تمرین، آویزان شدن از بارفیکس است، روی زمین و نیم کت نیز می توانید این تمرین را انجام دهید، تمرینات شکم را به آهستگی و با تمرکز بالا انجام دهید. هنگام آویزان شدن از بارفیکس برای جلوگیری از آسیب به ستون مهره ها سر خود را بالا نگه دارید.
اهمیت جلو بازو در بدنسازی بانوان
می توانید این حرکت را با kettlebells ، دمبل و یا هالتر انجام دهید، برای جلوگیری از آسیب دیدگی و دریافت بهترین نتیجه از تمرین آرنج ها را نزدیک بدن نگه دارید. سعی کنید تمرینات مختلف جلو بازو را انجام دهید.
حرکت CLEAN و جیک
بسیاری از افراد با دیدن این تمرین احساس ترسناکی دارند اما باید بدانند که این تمرین عضلات باسن، پا،ساق، سرشانه و پشت را کاملا تقویت می کند، اگر نگران فشار زیاد هستید از وزنه سبک یا هالتر خالی استفاده کنید، تکنیک در این حرکت بسیار مهم است .
پلانک دمبل مفید برای بدنسازی بانوان
حرکت دمبل تک دست تمرینی عالی برای عضلات پشت و پلانک نیز بهترین تمرین تقویت هسته بدن است، با ترکیب کردن این 2 تمرین شما یک تمرین عالی خواهید داشت.
بارفیکس مهم در بدنسازی
بسیاری از آقایان با عضلات بزرگ برای نشان دادن حجم عضلات در باشگاه حرکت بارفیکس را انجام می دهند، چرا؟ دلیل این امر فشار بالای بارفیکس بر روی عضلات زیربغل، پشت و سرشانه است. اگر شما نمی توانید این حرکت را به تنهایی انجام دهید با پرش و یا کمک گرفتن از دیگران تمرین کنید.

بدنسازی بانوان

نکاتی درباره ورزش بدنسازی
1.تمرینات بسیار مفید و کاربردی برای بانوان بدنساز
2.اشتباهات مداوم در ورزش بدنسازی
3.خوردن فست فود بعد از باشگاه اشتباه بسیار بزرگی می باشد
4.عدم محاسبه کالری مصرفی در تمرینات بدنسازی اشتباه است
5.وزنه زدن و تمرین کردن بدون نوشیدن آب کاملا اشتباه است
6.تمرین سخت و شدید به طور مداوم خوب نیست
7.استفاده غلط از دستگاهها برای تمرین در بدنسازی اسیب زا است
8.استراحت نکردن بین تمرینات بسیار اشتباه است
9.برنامه منظم و درازمدت داشته باشید
10.برای ورزش و تمرین کردن به باشگاه بروید
11.کنار گذاشتن حرکت بارفیکس یک اشتباه بزرگ است
12.انجام تمرینات به صورت تکراری در بدنسازی اشتباه است
13.استفاده بیش اندازه از مکمل ها بسیار خطرناک می باشد

فواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسم

فواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسم


فواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسم ،یوگا یک ورزش آسمانی برای روح است؛ درباره فواید ورزش یوگا چه می‌دانید؟ انواع حرکات یوگا را می‌شناسید؟ با hoshmandsport.ir همراه باشید.

بعد از فواید ورزش کردن به طور اختصاصی به ورزش یوگا می‌رسیم. فواید ورزش یوگا چیست؟ بگذارید این گونه شروع کنیم که از نظر ما، یوگا یک ورزش آسمانی است؛ چون روح شما را آرام می‌کند. درواقع مدیتیشن و انجام دادن حرکات یوگا، سلامت جسم و روح را تضمین می‌کنند البته تمرین، آموزش و روش صحیح اجرای حرکات یوگا هم در میزان تأثیرگذاری آن اهمیت دارد.

درباره فواید یوگا چه می‌دانید؟ این ورزش شکم و پهلوی شما را لاغر می‌کند؛ بهتر است به جای روش های قدیمی مثل کار با کش، حلقه دور کمر، دراز و نشست و … ورزش یوگا و حرکات آن را امتحان کنید؛ برای اجرای این تمرینات آرام بخش و لذت بردن از تناسب اندام به روش زیر پوستی و نامحسوس آماده هستید؟

فواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسمفواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسم



ورزش یوگا چیست؟
یوگا چیست؟ همانطور که گفتیم، یوگا یکی از ورزش های رایج است که در سلامت جسم و روح شما تأثیر زیادی دارد. یوگا از ریشه کلمه سانسکریت ( YUJ ) گرفته شده که به معنی اتحاد است؛ حتی شنیدن نام آن هم باعث آرامش می‌شود.

تاریخچه و ریشه این ورزش جسمی و فکری به شبه قاره هند می‌رسد؛ یعنی هندو ها از این ورزش و حرکات مختلف آن استفاده زیادی می‌کردند. بسیاری از حرکات یوگا برای آرام سازی فکر و روح طراحی شده‌اند که معمولا با موسیقی همراه هستند البته برای تقویت عضلات هم می‌توانید از تمرینات کششی یوگا استفاده کنید؛ در ادامه به برخی از حرکات پر کاربرد ورزش یوگا اشاره خواهیم کرد.

فواید ورزش یوگا
درباره فواید یوگا چه می‌دانید؟ همانطور که گفتیم، یکی از فواید ورزش یوگا، لاغری شکم و پهلو ها است؛ این ورزش علاوه بر اینکه ذهن و فکر شما را آرام تر می‌کند، باعث تغییر مناسب فرم بدن هم می‌شود؛ در نتیجه با انجام دادن صحیح حرکات یوگا، بدن شما انعطاف بیشتری خواهد داشت.

یوگا و لاغری
آیا ورزش یوگا برای لاغری مفید است؟
همانطور که می‌دانید، چربی های شکم از سخت ترین قسمت های بدن هستند که به راحتی آب نمی‌شوند؛ چاقی می‌تواند باعث مشکلات فشار خون، دیابت و کبد چرب شود، صبر کنید! نگران نباشید؛ از این به بعد در کنار رژیم لاغری خود این ورزش های خانگی ساده را هم اضافه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و هرچه زودتر از شر چربی های سمج شکم و پهلوی خود خلاص شوید.

این مسئله به خصوص برای خانم هایی که زایمان کرده‌اند، بسیار اهمیت دارد؛ درواقع یوگا در بارداری می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند و باعث تناسب اندام بیشتر پس از زایمان باشد، پس همین حالا شروع کنید!

درواقع، برخی تمرینات یوگا قدرتی هستند و به بهبود توانایی عضلات کمک می‎کنند؛ مثلا حرکات ایستاده یوگا باعث افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می‌شوند. ورزش های یوگا برای لاغری شکم کدام حرکات هستند؟ برای لاغری شکم و پهلوی خود می‌توانید حرکات مختلف یوگا مثل حرکت کمانی، کبری، قایق و آسیاب دستی را انجام دهید.

حرکات یوگا و فرم دهی عضلات بدن
هر روز یوگا تمرین کنید! فواید یوگا برای بدن چیست؟ با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، فرم و حالت بدن بهتر می‌شود. یکی دیگر از فواید و مزایای یوگا، افزایش آگاهی بدن است؛ وقتی شما به صورت مداوم و روزانه حرکات یوگا را انجام می‌دهید، به طور ناخودآگاه، حالت بدن‌تان را حفظ می‎کنید؛ در نتیجه از خطر قوز کردن و گودی کمر در امان خواهید ماند و خیلی زود بدن شما فرم دلخواه خودش را خواهد گرفت.

فواید یوگا در افزایش تمرکز ذهن و درمان افسردگی
یوگا ورزش ذهن و روح است. اگر می‌خواهید از تمرکز ذهنی خوبی برخوردار باشید، یوگا کار کنید. ورزش یوگا با تمرکز و رضایت ذهنی که ایجاد می‌کند، شما را شاد تر از قبل خواهد کرد. تمرینات یوگا سطح اکسیژن مغز را بالا می‌برد؛ در نتیجه شما برای همیشه با افسردگی خداحافظی می‌کنید.

یوگا و بهبود تنفس
به دلیل نفس کشیدن عمیق در حین تمرینات هوازی یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش کردن افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه تأثیرات منفی هورمون استرس خنثی خواهد شد. وقتی شما آرام، عمیق و در سکوت مطلق نفس می‌کشید، بدن‌تان در حالت ریلکس تری قرار می‌گیرد و این مسئله باعث تمدد اعصاب می‌شود.

فواید یوگا برای سلامت قلب
حرکات ورزش یوگا باعث کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می‌شود؛ اگر اختلال روانی، افسردگی فصلی یا حمله های پانیک دارید، یوگا کار کنید؛ انجام دادن این حرکات گردش خون شما را افزایش می‌دهد؛ درنتیجه دیگر نگران حمله و سکته قلبی و مغزی نخواهید بود. جالب است بدانید که در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد می‌شود که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

یوگا زیباکننده پوست صورت
بهتر است همین حالا بوتاکس و هزینه های هنگفت آن را فراموش کنید؛ یوگا و حرکات آن چین و چروک پوست صورت شما را به صورت طبیعی از بین می‌برد. برای جلوگیری از پیری پوست می‌توانید فیگور های جدید یوگا مثل نیلوفر آبی، خمیازه سگ، حالت جغد و ماهی بادکنکی را امتحان کنید.

افزایش قد با حرکات ورزشی یوگا
ورزش یوگا می‌تواند به طور طبیعی قد شما را بلند کند؛ پس دیگر نگران کوتوله ماندن خود نباشید. برخی از تمرینات مشخص یوگا باعث افزایش هورمون‌ های رشد قد در بدن می‌شوند. درواقع ورزش یوگا تراکم استخوان ها را زیاد می‌کند و باعث سفتی عضلات می‌شود، این مسئله در افزایش قد تأثیر مثبتی دارد.

فواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسم

فواید ورزش یوگا؛سلامت روح و جسم

حرکات یوگا

انواع حرکات یوگا ( تمرینات یوگا در خانه )
درباره انواع یوگا، حرکات و تمرینات ورزشی آن چه می‌دانید؟ بیایید تا با هم چند حرکت ورزشی شایع یوگا را بیشتر بشناسیم:

کودک شاد ( حرکت ورزشی یوگا )
برای انجام دادن این حرکت، به پشت دراز بکشید و زانوهای‎تان را داخل سینه‌ خود بکشید. سپس آن ها را از هم باز کرده و مچ پا را درست بالای زانوی همان پا بیاورید، به طوری که ساق آن پا عمود بر زمین قرار بگیرد. پنجه پا را به سمت زمین خم کنید تا با برگرداندن آن پا به سمت عقب، پنجه به بیرون خم شود. همین حرکت را برای پای مخالف تکرار کنید.

حرکت چوب یوگا
برای انجام دادن این حرکت یوگا، پاهای خود را روی زمین صاف کنید. این حرکت ورزشی دقیقاً معادل نشسته حرکت کوه یوگا است، دقت کنید که پنجه پا را کمی رو به خودتان خم کنید، پشت خود را کاملاً صاف نگه دارید، تا می‌توانید دست‌ ها را کاملاً صاف کنید.

حرکت یوگا ( لانژ )
پا های خود را صاف نگه دارید، سپس پای چپ‌تان را به انتهای زیرانداز تان برسانید و برای رفتن به حالت لانژ، زانوی پای راست خود را خم کنید. سعی کنید پایی که خم شده است، درست بالای قوزک باشد، به طوری که ساق پا کاملاً عمود بر زمین قرار بگیرد. پای چپ را کاملاً صاف نگه دارید. اگر نگه داشتن این وضعیت برای شما دشوار است، می‌توانید زانوی پای چپ را هم به زمین نزدیک کنید؛ ۵ ثانیه در همین حالت بمانید، سپس پای خود را عوض کنید.

حرکت پلانک
بعد از انجام دومین لانژ، پای چپ را هم عقب بگذارید، طوری که کنار پای راست قرار گیرد. این آماده‌سازی اولیه برای حرکت شنای کلاسیک است. ۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید، دقت کنید که لگن شما پایین تر از سطح بدن نرود. در صورت نیاز می‎توانید آرنج و زانو های خود را به زمین نزدیک کنید.

حرکت گارلند یوگا
برای انجام دادن این حرکت، پا ها را به لبه ‌های زیرانداز تان برسانید، زانو ها را خم کنید و به وضعیت چمباتمه (اسکات) بروید. اگر پاشنه ‌های‌تان به زمین نمی‌رسد، یک ملحفه لوله کنید و زیر آنها بگذارید. این حرکت برای عضلات لگن و مقابله با تأثیر زیاد نشستن در طول رانندگی و … بسیار عالی و مناسب است.

تمرینات تنفسی و کششی یوگا بسیار زیاد هستند ( حرکات گربه، سگ، پروانه، باسن و …) که هر کدام کاربرد های خاص خودشان را دارند، مسئله‌ای که اهمیت دارد، انجام دادن صحیح این حرکات زیر نظر مربی و آموزش صحیح آنها است، نکته قابل توجه دیگر اینکه تمام این حرکات برای همه افراد در سنین مختلف مفید نیست؛ مثلا اگر مشکل دیسک کمر دارید یا باردار هستید، باید در انتخاب حرکات ورزشی یوگا دقت بیشتری داشته باشید و بیشتر از قبل مراقب مضرات یوگا برای بدن و سلامت خود باشید.

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

بهترین رشته ورزشی برای بانوان



بهترین رشته ورزشی برای بانوان کدام است؟ این سوال بسیاری از بانوانی است که قصد شروع کردن یک رشته ورزشی را دارند و از بین رشته های مختلف ورزشی دچار سردرگمی هستند. خب در این مقاله ما قصد داریم قدم به قدم با شما جلو بریم تا به بهترین تصمیم برای انتخاب رشته ورزشیتون برسیم.با  hoshmandsport.ir  همراه باشید.

خب اولین قدم بسیار ساده هست و اون اینکه هدف خودتون رو از ورزش کردن مشخص کنید. همه ما معمولا چهار هدف بیشتر برای ورزش نداریم. دسته اول که بیشترین تعداد رو در کشور ما تشکیل میدن کسانی هستند که میخوان لاغر بشن. دسته دوم کمبود وزن دارن و به اصطلاح لاغر هستند و میخوام حجم اضافه کنن. دسته سوم فقط برای حفظ تناسب اندام و افزایش روحیه شادی و نشاط ورزش میکنن. و دسته آخر که متاسفانه از همه کمتر هستن کسایی هستن که میخوان حرفه ای ورزش کنن. شما هدفتون چیه؟

آیا میخواید لاغر بشید ؟
اگر هدف شما لاغر شدن هست گول هیچ تبلیغات الکی رو نخورید! شما فقط با کالری کمتر و تحرک بیشتر میتونید به این هدفتون برسید. و این به معنی ورزش کردن هست. بهترین انتخاب براش شما ورزش هایی هست که میزان تحرک بدن و تپش قلب رو بالا میبره.

نه میخوام وزن اضافه کنم!
خب این فرمول هم بسیار ساده هست. شما باید کالری بیشتری به بدنتون برسونید و در کنارش با ورزش های قدرتی بدنتون رو آماده دریافت بهتر کالری ها کنین. وقتی ورزش میکنید بدن شما نیاز به کالری پیدا میکنه که با یک برنامه غذایی درست و اصولی به راحتی میتونید حجم مورد نیاز بدنتون رو تامین کنید.

رشته های ورزشی ای که به شما برای رسیدن به هدفتون کمک میکنن :

این رشته ورزشی یک رشته جدید و بسیار محبوب هست که از نظر ما بهترین رشته ورزشی برای بانوان هم محسوب میشه. این رشته ورزشی با چربی سوزی بسیار بالا (تا ۱۰۰۰ کالری در یک جلسه تمرین ) خیلی سریع میتونه شما رو به فرم ایده عال خودتون برسونه. جلسات تمرینی این ورزش بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت متغییر هست. مربی شما باید ابتدا اصول کار با بند های تی آر ایکس رو به شما یاد بده و سپس به سمت آموزش حرکت های مبتدی متوسط و پیشرفته بره. این رشته ورزشی علاوه بر چربی سوزی شما رو بسیار عالی میتونه به افزایش وزن برسونه و بدنتون رو خطی کنه. تمرینات شما باید مطابق با نیاز بدنی شما طراحی بشه.

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

بهترین رشته ورزشی برای بانوان


از مزایای این رشته ورزشی به موارد زیر میشه اشاره کرد :
1.مورد تایید سازمان FDA امریکا
2.مفید برای هر سن سالی از کودک ۱۰ ساله تا افراد مسن
3.چربی سوزی بسیار بالا
4.فرم دهی بسیار سریع
5.خطی کردن بدن
6.غیر قابل بازگشت بودن بدن به حالت قبل حداقل در چندین ماه بعد
7.هماهنگی اعصاب و عضله
8.آموزش در سه سطح مبتدی ٬ پیشرفته و پیشرفته
9.تمرینات انفرادی و گروهی
و…..

رشته ایروبیک یک رشته با قدمت در کشور ما محسوب میشه. این رشته از رشته های محبوبی هست که بانوان همیشه از کلاس های آن استفاده میکردند. در رشته ایروبیک به علت تحرک زیاد در طول برگزاری کلاس بدن شما شروع به کالری سوزی میکنه و در نتیجه لاغری برای شما به همراه داره. این کلاس ها معمولا به صورت گروهی برگزار میشه به نحوی که یک مربی در مقابل نفرات شرکت کننده در کلاس قرار گرفته و با انجام حرکات این رشته ورزشی و دنبال کردن نفرات کلاس رو به سمت جلو میبره. این رشته ورزشی در مناطق مختلف به صورت متفاوت ارائه میشه و بستگی به سطح توانایی های هر کلاس داره. اگر رشته تی آر ایکس رو به هر دلیلی دوست نداشتید این رشته برای کاهش وزن عالی هست.

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

از مزایای این رشته ورزشه ورزشی به این موارد میشه اشاره کرد :
1.برگزاری کلاس های گروهی
2.چربی سوزی بالا
3.کلاس های شاد و بر تحرک
4.بالا رفتن گردش خون در بدن
5.افزایش انعطاف
و….

خب به فیتنس میرسیم ! این رشته ورزشی یک رشته بسیار مشهور هست به طوری که اکثر کسانی که میخوان ورزش رو شروع کنن اولین رشته ای که به ذهنشون میرسه فیتنس هست. باید یک نکته بسیار مهم به شما بگم که رشته ورزشی فیتنس با بدنسازی خیلی فرق میکنه. فیتنس یک رشته مجزا محسوب میشه که البته در ایران این رشته ورزشی رو همیشه با بدنسازی یکی میدونن! خب بگذریم. در فیتنس اصلا نیازی به استفاده از وزنه های سنگین نیست . هدف این ورزش خوش فرم کردن بدن شماست و علاوه بر اون چربی سوزی نیز در این ورزش اتفاق میوفته. فیتنس ورزشی هست که به زمان نیاز داره تا خودشو نشون بده.

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

از مزایای این رشته ورزشی به این موارد میشه اشاره کرد :
1.انجام تمرینات با وزنه
2.سرعت بالا در فرم دهی
3.تمرینات انفرادی
4.خطی کردن بدن
5.عضلانی کردن بدن
6.چربی سوزی خوب
7.تمرینات سرعتی و قدرتی

مناسب برای فرم دهی و افزایش وزن
رشته ورزشی پیلاتس هم یک رشته بسیار خوب هست برای بانوان. این رشته ورزشی با انجام حرکات قدرتی و کششی در مدت زمان بسیار کمی تغییرات بزرگی رو در بدن شما بوجود میاره. این رشته ورزشی نسبت به توانایی که داره کمتر مورد استقبال قرار میگیره که کاملا غلط هست. مطمئنا یکی از بهترین رشته ها برای بانوان همین رشته ورزشی پیلاتس هست. این رشته ورزشی قدرت بدنی شما رو بسیار بالا میبره. درد های مفصلی و نقایص بدن رو به خوبی بهبود میبخشه.

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

از مزایای این رشته ورزشی میشه به موارد زیر اشاره کرد :
1.انجام تمرینات گروهی و انفرادی
2.افزایش انعطاف
3.افزایش قدرت بدنی
4.هماهنگی اعصاب و عضله
5.چربی سوزی بالا
6.فرم دهی سریع
7.خطی کردن بدن
و….

5- رشته ورزشی اسپینینگ
مناسب برای لاغری
این رشته ورزشی هم یک رشته بسیار خوب برای ورزش کردن بانوان است. این رشته ورزشی در باشگاهای کمتری موجود هست اما با توجه به رکاب زدن زیاد در یک جلسه تمرینی شما رو به سرعت به اندام ایده عالتون میرسونه. زمان برگزاری کلاس های این رشته ورزشی بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت هست و در طول تمرین مربی بر اساس موزیکی که در سالن پخش میشه سرعت رکاب زدن رو بالا و پایین میبره و به اصطلاح تمرینات به صورت اینتروال انجام میشه. همچنین حرکات بدنی نیز روی این دوچرخه ها انجام میشه که مربی پیشگام و مابقی نفرات اون رو دنبال میکنن.

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

بهترین رشته ورزشی برای بانوان

از مزایای این رشته ورزشی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

1.چربی سوزی بالا
2.افزایش میزان تنفس
3.کلاس های گروهی
4.افزایش گردش خون در بدن
5.تعرق بالا
و…..
حالا که با رشته های مناسب برای بانوان آشنا شدید به چند نکته حتما توجه کنید.
این رشته ها تنها رشته های مناسب بانوان نیستند و رشته های بسیار زیادی وجود دارند.
ورزش شما باید حتما با تغذیه سالم و مناسب انجام بشه .
از کشیدن سیگار و خوردن مشروبات در طول دوره ورزش جدا خودداری کنید.
فست فود نخورید.

نویسنده مقاله : سید محسن طاهری منبع: باشگاه ورزشی کهکشان

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟


تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟ اگر بخواهیم اهمیت ورزش را در سلامتی انسان بدانیم خواهیم دید که اثرات مفید فعالیت های ورزشی را در پیشگیری – درمان و کنترل بسیاری از نارساییهای قلبی و عروقی و تنفسی نشان می دهد امروزه که زندگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.با hoshmandsport.ir  همراه باشید.

در اینجا بد نیست اشاره ای داشته باشیم به آمار مبتلایان به بیماری های قلبی و سکته های قلبی که همه ساله تعداد زیادی راقربانی می کند طبق آخرین تحقیقات انجام شده در ایران بالاترین میزان مرگ و میر بیماری های قلبی است.

سلامتی و توانایی جسمانی از نعمت های الهی است . انسان همیشه خواهان سلامتی و نشاط است خوشبختی هر انسان وابسطه یه نیروی بدن و روحش است.

اهداف ورزش :

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟



1- هدف های بهداشتی و تندرستی :

· تأمین سلامتی و بهداشت بدن در برابر بیماری ها
· تأمین شرایط و تقویت بدن
· بازسازی بدن به منظور رفع نقایص جسمی و افزایش کارایی ان
2- هدف های پرورشی و اخلاقی :

· پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت
· رشد و پرورش رغبت های مثبت
· خود داری از پذیرش افکار و عقاید مسموم و ارشاد و هدایت دیگران.
3- هدف های روانی و اجتماعی :

· تقویت روان و غلبه بر عادت های بد
· رفع عوارض مثل نگرانی – ترس و کناره گیری
· ایجاد حس رقابت سالم.
· دست یابی به شادابی و نشاط

نقش ورزش و تربیت بدنی در سلامت روانی :

از آنجا که جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال سلامت در هر یک از اینها سلامت دیگری را به خطر می اندازد . امروزه متاسفانه به نظر می رسد نوع مردم به ویژه در شهر های بزرگ و صنعتی آنها را از نیاز های طبیعی خود دور کرده است و در نتیجه زمینه را برای ابتلا به بیماری های روانی آماده می کند شواهد زیادی نشان می دهد که اغلب مردم از نظر سلامت روانی و جسمی در حد مطلوب نیستند.

در صورت بی توجه ای به امر پیشگیری و درمان بیماری های روانی این بیماری و بسیاری دیگر از بیماری های مزمن و پایدار می شوند و برای همیشه افراد را در زندگی اجتماعی دچار مشکل می کند.متخصصان و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که برای رفع اختلالات روانی در کنار دار و درمانی باید ورزش هم کرد. به این گونه به نظر می رسد شرکت منظم افراد در فعالیت های بدنی و ورزش ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی و روحی ، زمینه مناسبی را برای افزایش کیفیت زندگی انسان فراهم می آورد.

ورزش عامل خودباوری – تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است و تخلیله هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را بدنبال دارد.

ورزش انسان را از حالت بی تفاوتی و افسردگی بیرون می آورد و باعث نشاط و امیدواری وی می گردد.

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟

نقش ورزش در گذراندن اوقات فراغت:

بیشتر جامعه شناسان عقیده دارند که در سرایط زندگی ماشینی ورزش را می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تجدید قوای جسمی و روحی و نشاط و شادابی افراد در نظر گرفت .در پایان دوره نوجوانی باید افراد را به تفریحات سالم و ورزش تشویق کرد.

خانواده هایی که ورزش را در اوقات فراغت فرزنداشان قرار می دهند باعث می شود تا شخصیت آنها در مسیر کمال هدایت شود.

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟

نقش ورزش در پیشگیری از بیماریهای جسمی و روحی:

ما همیشه آرزو داریم تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم .متاسفانه این ارزو گاهی بدلیل عدم رعایت بهداشت بر آورده نمی شود. دلایلی وجود دارد که می توان باور کرد که اگر از جسم و روان خود به خوبی مراقبت کنیم . می توان عمری طولانی داشت . زیست شناسان معتقدند که انسان و سایر حیوانات باید مدتی در حدود 5 برابر سال هایی که رشد جسمانی آنها طول می کشد عمر کنند.

بیشتر ناتوانی های جسمی و فشارهای روحی باعث پیری زودرس و احیانا مرگ می شود رمز زندگی سالم و عمر طولانی را باید در عادات و رفتارهایی مثل ورزش – رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس جستجو کرد.

سلامت و شادابی افراد وابسته به حرکت و جنب و جوش است. بعد از فعالیت بدنی در مغز ماده ایی به نام مرفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی خواهد شد.و این نشاط و شادابی باعث سلامت روح و جسم می شود.

پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است کم تحرکی ما در همه حال باعث بیماری و کسالت می شود وزش باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود کسانیکه در سنین کودکی و نوجوانی ورزش نمی کنند در میانسالی به این عارضه مبتلا می شوند.

ورزش باعث افزایش توان عضلات می شود.در ستون فقرات ضعف عضلات شکم باعث فشردگی مهره ها بر روی دیسک ها خواهد شد. ورزش باعث افزایش جریان خون در اندام ها می شود ودر نتیجه از سکته های قلبی جلوگیری می کند. شرکت در فعالیت های ورزشی احساس مسئولیت شجاعت را به فرد می دهد.

تاثیر ورزش در زندگی انسان چیست؟

نقش ورزش در طول عمر :

همه ما آرزو داریمکه همواره تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم و یکی از دانشمندان در قرن نوزدهم به نام هربرت اسپنسر گفته است . رمز اصلی طولانی شدن زندگی این است که کاری نکنیم کهاز طول عمرمان کم شود. این سخن به این معنی است که در زندگی امروزه عادات خوب و پسندیده و سالم را در خود پرورش دهیم و ا رفتار های غیر اخلاقی بپرهیزیم پس اگر در زندگی خود ورزش و بهداشت را بگنجانیم و دارای ایمان و تقوا باشیم طول عمرمان زیاد می شود

نقش ورزش و تأثیر آن در سلامت بدن:

ورزش خون بیشتری را به مغز می رساند وقتیکه اکسیژن خون بیشتر شود رفتار و اخلاق افراد نیز بهتر می شود. ورزش سطح نمک را در مغز پایین می آورد و باعث بهتر شدن کیفیت خواب می گردد.ورزش باعث ترشح ماده ای به نام مرفین می شود که باعث نشاط و شادابی افراد خواهد شد. در ضمن ورزش توان بدنی و تقویت عضلات را به همراه دارد ورزش باعث تناسب قد و وزن و کاهش چربی های مضر در بدن می شود.

از طرف دیگر با ورزش کردن بدن مقاومت تر می شود و از ورود میکروب به ان جلوگیری می شود و مواد زائد و مسموم حاصل از غذا ها از بدن دفع می گردد.

فروید در تحقیقات خود تأکید می کند که افراد در انواع ورزش ها با ابراز احساسات ناخود آگاه تلاش خود را برای تسلط بر موقعیت های ناخوشایند انجام می دهند ورزش انسان را قادر می سازد تا بر شرایط نامساعد تسلط یابد.

ورزش باعث می شود تا تمایلات فردی تحت تأثیر خواسته های گروهی قرار گیرد و افراد کم مهارت و ضعف حمایت شوند . و روابط خوب انسانی رشد می یابد و روحیه انصاف و عدالت و ادب و احترام به قوانین در افراد شکل می گیرد.

تمرینات سبک و کم فشار ورزشی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود این سیستم بدن را در مقابل بیماری های عفونی محافظت می کند تحقیقات نشان می دهد که ورزش مقاومت بدن را در مقابل بیماری های بدخیمی مثل سرطان را بالا می برد.

نتیجه گیری :

بدون شک جسم و روان از هم جدا نیستند که بخوانیم تک تک مورد بررسی قرار دهیم بلکه به هم وابسته اند و اگر برای هر قسمتهر قسمت مشکلی پیش آید روی قسمت دیگر هم تأثیر می گذارد.

ورزش عاملی است که می تواند جلوی بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را بگیرد با تحرک و فعالیت بدنی جسمی سالم و روحی شاد خواهیم داشت و مشکلات روزمره نیز کمتر می تواند بر جسم و روان ما مستولی گردد.

ما معتقدیم که ورزش به عنوان پدیده ای اجتماعی برای دوام جامعه لازم است چراکه با تغذیه بهداشت جسمی و روحی شادابی خانواده ها و اجتماع را در پیش خواهیم داشت.

امید است که ورزش در جامعه ما به صورت یک عادت دائمی مثل غذا خوردن در آید که با آن جلوی بسیاری از امراض گرفته شود و از آنجا که عقل سالم در بدن سالم است جامعه ای سالم را نیز داشته باشیم و جلوی بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی را بگیریم

به امید اینکه روزی ورزشگاه ها جای تمامی زندان های دنیا را بگیرد.

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان


اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان ،یکی از عملکردهای اصلی کبد تجزیه و حذف هورمون‌های اضافه در بدن است. عملکرد نامطلوب کبد می‌تواند موجب گردش دوباره این هورمون‌ها در خون و تبدیل آن‌ها به اشکالی سمی‌تر شود.
زمانی که درباره شرایط نامناسب و سلامت ضعیف کبد فکر می کنیم، سیروز کبد به واسطه اعتیاد به الکل معمولا آن چیزی است که در ذهن ما نقش می بندد. اما بیشتر مردم به این نکته واقف باشند که عملکرد کبد حتی در صورت عدم مصرف برخی مواد، مانند الکل، نیز می تواند پایین‌تر از سطح عادی و مطلوب باشد.با hoshmandsport.ir همراه باشید.

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان

 "پاور آو پازیتیوی"، کبد اندام سم‌زدایی بدن انسان است به این معنی که مسئولیت حذف سموم مضر و متابولیت های هورمونی را بر عهده دارد.

امروزه، عملکرد نامطلوب کبد به شرایطی شایع تبدیل شده است که عوامل مختلفی مانند مواد شیمیایی موجود هوا، رژیم غذایی ناسالم، آب آلوده، و آلاینده های دیگر می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. برای پرهیز از ابتلا به بیماری کاهش مواجهه با سموم و پشتیبانی از سم زدایی کبد از طریق رویکردهای هدفمند اهمیت دارد.

گوارش ضعیف
کبد وظیفه تولید صفرا و نمک های صفراوی را بر عهده دارد که نقش مهمی در گوارش دارند. صفرا به تجزیه چربی ها و همچنین جذب ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K کمک می کند. دشواری در گوارش چربی ها ممکن است به واسطه عملکرد نامطلوب کبد رخ دهد که به افزایش ترشح اسید در معده منجر می شود. این می تواند در نهایت موجب بازگشت اسیده معده و مواد غذایی به مری شود که معمولا به نام سوزش سردل شناخته می شود.

هورمون های نامتعادل
یکی از عملکردهای اصلی کبد تجزیه و حذف هورمون های اضافه در بدن است. عملکرد نامطلوب کبد می تواند موجب گردش دوباره این هورمون ها در خون و تبدیل شدن آنها به اشکالی سمی‌تر شود. این شرایط ممکن است به برخی بیماری ها، مانند سرطان پستان، منجر شود. از علائم یک بی تعادلی هورمونی می توان به فشار خون بالا، نفخ، افزایش وزن، خستگی، بی خوابی، کاهش میل جنسی، سرکوب سیستم ایمنی، هوس های غذایی و مسائل خلقی اشاره کرد.

افزایش وزن
حتی اگر فردی یک رژیم غذایی سالم را دنبال کند و به طور منظم ورزش کند، کاهش وزن در صورت عملکرد نامطلوب کبد می تواند به دشواری بالا رفتن از کوه باشد. این شرایط به دلیل عدم تنظیم قند خون و بی تعادلی هورمونی رخ می دهد که هر دو مورد موجب افزایش التهاب در سراسر بدن می شوند.

مشکلات پوستی
اگر با مشکلات پوستی مواجه هستید، ممکن است این شرایط با عملکرد کبد شما در ارتباط باشد. انباشت سموم در بدن و ناتوانی در سمزدایی مناسب می تواند خود را در قالب راش های پوستی، روزاسه، اگزما، آکنه، سوریازیس و درماتیت نشان دهد.

خستگی
خستگی بدون دلیلی مشخص علامتی مبهم است که می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. عملکرد نامطلوب کبد می تواند یکی از این دلایل باشد. احساس خستگی مداوم به رغم استراحت کافی ممکن است نشانه ای از افت سلامت کبد باشد.

بوی بد دهان یا پوشش سفید روی زبان
روند گوارش غذا از دهان آغاز می شود، از این رو، بوی بد دهان یا هالیتوسیس و پوشش سفید روی زبان اغلب به مسائلی جدی‌تر و عمیق‌تر مانند عملکرد ناطلوب کبد اشاره دارند. این علائم نشان می دهند که غذا به خوبی گوارش نشده است که می تواند موجب رشد بیش از حد باکتری های بیماری‌زا در روده شود.

حساسیت به بو و/یا الکل
سردردها یا تحریک پذیری پس از استشمام برخی عطرها یا محصولات شوینده و پاک کننده و همچنین عدم تحمل الکل می تواند از نشانه های مشخص عملکرد نامطلوب کبد باشد.

هوس های غذایی
هوس های غذایی قوی برای کربوهیدرات های پالایش شده و شکر می تواند به بی تعادل های هورمونی و سطح قند خون اشاره داشته باشد. اختلال در عملکرد کبد اغلب یکی از دلایل ریشه ای این شرایط است.

مشکلات کیسه صفرا
کیسه صفرا و کبد ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. همانگونه که پیشتر اشاره شد، کبد وظیفه تولید صفرا و نمک های صفراوی را بر عهده دارد که چربی های غذایی را تجزیه می کنند. صفرای تولید شده توسط کبد در کیسه صفرا ذخیره می شود تا در وعده غذایی بعدی استفاده شود. مشکلات زمانی ظاهر می شوند که صفرای کافی توسط کبد تولید نشده باشد. اختلال در عملکرد کیسه صفرا می تواند به علائمی مانند حالت تهوع، سو‌ء هاضمه، نفخ، درد شکم، و/یا عدم تحمل غذاهای چرب منجر شود.

درد در قسمت بالا سمت راست شکم
کبد و کیسه صفرا در قسمت بالا سمت راست شکم قرار دارند. عملکرد نامطلوب کبد به افزایش التهاب منجر شود که می تواند موجب احساس درد در این بخش از بدن شود.

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان

کاهش بار سمی
امروزه، افراد بسیاری در معرض سموم و آلاینده های مختلف در هوا قرار دارند. کبد ممکن است توانایی رسیدگی به میزان زیاد آلاینده هایی که روزانه با آنها مواجه هستیم را نداشته باشد. این مواد شیمیایی می توانند در محصولات زیبایی، دود، بنزین، رنگ، محصولات شوینده و پاک کننده خانگی، و بسیاری مکان های دیگر وجود داشته باشند.

همچنین، سموم در غذاها و نوشیدنی ها از جمله موارد زیر پنهان شده اند:

- الکل

- محصولات غیر ارگانیک

- ماهی های پرورشی

- آب

- غذاهای بسته بندی شده

به خاطر داشته باشید که پوست بزرگترین اندام بدن انسان محسوب می شود و می تواند هرچه با آن در تماس باشد را جذب کند. تا حد امکان از محصولاتی که حاوی مواد بحث برانگیز هستند و احساس خوبی برای خوردن یا استفاده از آنها ندارید، پرهیز کنید.

به حداقل رساندن مصرف خوراکی های مضر برای کبد
از جمله غذاها و نوشیدنی های مضر برای کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- الکل

- قندهای افزوده

- غذاهای سرخ شده

- نمک

- کربوهیدرات های پالایش ده

- گوشت قرمز

افزودن گیاهان دارویی و سبزیجات به رژیم غذایی
از جمله گزینه های مناسب در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چای بابونه

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
این گیاه دارویی سرشار از ویتامین B است که به عنوان یک کاتالیزور برای متیلاسیون عمل می کند. متیلاسیون فرآیندی است که امکان سم زدایی را برای بدن فراهم می کند، در نتیجه، از عملکرد مطلوب کبد اطمینان حاصل می شود.

خار مریم

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
گیاه خار مریم به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و تاثیر مثبت آن بر شرایط کبد و بهبود بیماری هایی مانند هپاتیت و بیماری کبد چرب الکلی تایید شده است. خار مریم نه تنها در حذف سموم انباشته شده نقش دارد، بلکه به احیای سلول های کبد نیز کمک می کند. خار مریم به اشکال مختلف مانند چای و کپسول در دسترس است.

سیر

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
سیر یک ابرماده غذایی است که فهرستی طولانی از فواید سلامت را ارائه می کند که از کاهش فشار خون تا افزایش میکروب های مفید روده و تقویت کبد را شامل می شود. این گیاه دارویی از طریق فعال کردن آنزیم های مسئول تجزیه چربی ها و حذف موفقیت آمیز آنها به بهبود شرایط کبد کمک می کند.

سبزیجات چلیپایی

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
بروکلی، جوانه های بروکلی، جوانه های بروکسل، کلم و گل کلم از سبزیجات گوگردی شناخته شده هستند. آنها حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام گلوتاتیون هستند که مراحل سم زدایی کبد را فعال می کند. برای زنانی که با بی تعادلی های هورمونی مواجه هستند، سبزیجات چلیپایی به کاهش استروژن اضافه در بدن نیز کمک می کنند.

چغندر

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
چغندر نیز همانند سیر فعالیت آنزیمی را افزایش داده و کارایی دفع سموم را افزایش می دهد.

شبدر قرمز

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
شبدر قرمز که به صورت مکمل در دسترس است، یک گیاه دارویی بسیار قوی محسوب می شود. شبدر قرمز می تواند به حذف سموم نه تنها از کبد، بلکه طحال و سیستم لنفاوی نیز کمک کند.

ریشه بورداک

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
ریشه شفابخش گیاه بورداک یا بابا آدم یک ادرارآور طبیعی است، از این رو، به دفع سموم و فلزات سنگین از طریق افزایش دفع مایع از بدن کمک می کند. این گیاه به تقویت سیستم لنفاوی نیز کمک می کند.

روغن کرچک

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان
روغن کرچک محصولی شفابخش و مفید است که اغلب نادیده گرفته می شود. این روغن فعالیت سیستم لنفاوی و گردش خون را تحریک می کند که به پاکسازی سموم ناخواسته در بدن کمک می کند. روغن کرچک میزان ارسال خون سرشار از اکسیژن و مواد مغذی به کبد را افزایش می دهد که روند سم زدایی را تسهیل می کند.

اهمیت کبد برای سلامت بدن انسان

سخن پایانی
در جستجوی سلامت مطلوب، افراد بسیاری شرایط کبد که یکی از مهم‌ترین بخش های بدن است را نادیده می گیرند. این اندام در قسمت بالا سمت راست شکم زیر قفسه سینه قرار گرفته است و وظیفه سنگین سم زدایی و حذف هورمون ها و سموم اضافه از بدن را بر عهده دارد.

در دنیای امروز، مواجهه با سموم اجتناب ناپذیر است. همراه با استرس و برخی عوامل دیگر، کبد ما به سختی در تلاش است تا وظایف ضروری خود را انجام دهد.انجام اقداماتی مانند کاهش بار سمی و مصرف غذاهای سالم که به سم زدایی کبد کمک می کنند می تواند به بدن ما در پاکسازی مواد مضر و سمی و دستیابی به سلامت مطلوب کمک کند.